Wat zijn slimme voedingscombinaties?

 

Iets waar ik zelf weinig vanaf weet, maar wat ik wel erg interessant vind: de juiste voeding met elkaar combineren. Waarom je dat zou doen? Dat is veel beter voor je spijsvertering! Mijn vriendinnetje Conny weet hier gelukkig wel heel veel vanaf. Ze was zo lief om voor vandaag een gastblogje te schrijven. 

 

Slimme combinaties

 

Voedsel combineren of food combining is ontstaan in de jaren ’50 en is bedoeld om de spijsvertering te bevorderen. Food combining werd vooral bekend door het Hay dieet, dat claimt dat het combineren van de juiste producten leidt tot gewichtsverlies. Over hoe betrouwbaar dit dieet is, is de wetenschap het nog niet eens.

 

Wat wel duidelijk is, is dat het combineren van de juiste producten een positief effect kan hebben op je spijsvertering. Hoe dit werkt? Je lichaam doet over het ene product langer om het te verteren dan het andere. Het idee is om producten die snel verwerkt worden (en dus snel je lichaam uit zijn) niet te combineren met producten die langzaam verwerkt worden (en dus nog lang niet je lichaam uit zijn). Fruit en groente hebben bijvoorbeeld veel vezels en bestaan voor een groot deel uit water. Dit zorgt ervoor dat fruit en groente snel verteerd kunnen worden en binnen een korte tijd je lichaam weer verlaten. Granen, vetten en eiwitten doen er echter wat langer over om te verteren, en zouden dus eventueel de vertering van fruit en groente ‘in de weg kunnen zitten’.

 

De combinaties

Nu zou je denken: dan eet ik toch gewoon eerst mijn groente en fruit en daarna pas de rest? Maar zo makkelijk is het niet. Je hebt de vezels uit bijvoorbeeld groente juist nodig om vetten en eiwitten goed te kunnen verwerken, dus de truc is om slimme combinaties te maken. Kijk even mee naar de onderstaande tabel:

Groente = alle groente behalve zetmeel-achtige

Zetmeel = aardappels, bonen, etc.

Eiwitten = vlees, vis, zuivel, ei, vleesvervangers, etc.

Vetten = olie, boter, avocado, noten, etc.

Granen = brood, haver, rijst, etc.

Zoet fruit = bananen, appels, peren, etc.

Zoet-zuur fruit = aardbeien, mango, bessen, etc.

Zuur fruit = citrusvruchten en zure bessen, etc.

Meloen = alle soorten meloenen

 

De combinaties die goed zijn voor je spijsvertering zijn combinaties van groepen die elkaar raken: groente kun je dus makkelijk combineren met zetmeel en eiwitten, maar niet met fruit. Eiwitten met granen gaan niet zo goed, en zuur fruit met zoet fruit ook niet. Meloen kun je beter helemaal op zichzelf eten.

 

Wat moet je onthouden?

Altijd volgens deze tabel eten is natuurlijk een hele opgave. Gelukkig doen we als Nederlanders veel van deze combinaties onbewust al goed: we zijn bijvoorbeeld niet gewend om fruit tegelijk met ander voedsel te eten, behalve in een smoothie of op een pizza Hawaii. Ook kiezen we niet vaak voor rijst én aardappels op ons bord. Wat misschien handig is om te onthouden is dus dat granen en eiwitten samen niet zo lekker gaan - deze combinatie maken we namelijk wel vaak - en dat je in je volgende fruitsalade meloen en heel zuur of juist heel zoet fruit beter achterwege kunt laten!

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Highlights
Please reload

Archief
Please reload

Categorie
Please reload

Get in touch
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Pinterest Icon